ويحمل التعاطي معه في أحيان كثيرة خطر الوفاة نتيجة للجرعة الزائدة، أو المغامرة غير المحسوبة، وهذا بدوره يمكن أن يؤدي إلى زيادة في عدد الأرامل الشباب، والأطفال الأيتام في عمر صغيرة، وحتى في حالات التعاطي الأقل خطورة، فإن المخدر يمكن أن يؤثر في إنتاجية الفرد، وقدراته في مجال عمله تأثيراً كبيراً، ويمكن أن يتسبب التعاطي المكثف للمخدرات، مثل الماريجوانا في إعاقة الأداء الوظيفي المعرفي للفرد، ويقلل من مستوياته الدافعية، وقد تؤدي هذه العقاقير بالإضافة إلى الإصابة بالبارانويا، والأوهام، والاضطرابات الذهنية، والعديد من الآثار الأخرى التي قد تؤثر تأثيراً سلبياً على التنسيق في مجال العمل.
Long-term effects of heroin appear after repeated use for some period of time. Chronic users may develop collapsed veins, infection of the heart lining and valves, abscesses, cellulitis, and liver disease. Pulmonary complications, including various types of pneumonia, may result from the poor health condition of the abuser, as well as from heroin’s depressing effects on respiration.
Environmental factors such as the availability of marijuana, expectations about how the drug would affect them, the influence of friends and social contacts, and other factors that differentiate identical twins’ experiences also were found to have an important effect; however, it also was discovered that the twins’ shared or family environment before age 18 had no detectable influence on their response to marijuana.
×